Asociace hotelů a restaurací České republiky provedla rychlý průzkum mezi svými členy, aby zjistila, jak se jejich podnikání dotkly povodně, případně jakou pomoc by očekávali od samotné asociace, ale také od veřejné správy. Do ankety se zapojila ubytovací a stravovací zařízení, střední školy a střední odborná učiliště.
Celková bilance povodní:
Přímo v povodňových oblastech se nachází 19 % členů, což je poměrně vysoké číslo. Celkově 6 % členů má zcela přerušený provoz, 10 % má částečně omezený provoz a ostatní hotely a penziony zatím fungují bez omezení. U těch zařízení, která nebyla přímo v povodňovém pásmu je nejčastější příčinou omezení provozu výpadek elektrické energie, případně poškození budov z důvodu větru a zatékání.
Zhruba třetina hotelů a penzionů, mimo zasažené oblasti, zaznamenala v uplynulém týdnu v průměru storna pobytu na poslední chvíli do 30 %. Více než poloviční pokles rezervací zaznamenalo 37 % respondentů. Storna rezervací byla převážně řešena nabídkou náhradního termínu pobytu, případně zrušením bez dalšího poplatku.
Co, podle ankety, očekávají podnikatelé v cestovním ruchu za pomoc:
Od obcí potřebují hlavně aktuální informace o situaci na cestách a okolí, pomoc při likvidaci poškozeného majetku například rozšířením služeb sběrných dvorů a úlevy na poplatcích za likvidaci odpadu.
Od krajů pak hlavně podporu cestovního ruchu a zajištění návratu turistů, dále pak realizaci dalších protipovodňových opatření tam, kde dosud léta chybí.
Od vlády očekávají především pomoc při uklidnění situace a případně úpravu dotačních programů na likvidaci škod.
Václav Stárek, prezident AHR ČR k tomu uvedl: „Nyní hlavně potřebujeme urychlenou opravu dopravní, ale i další infrastruktury tam, kde byla přímo poškozena povodněmi. Pro cestovní ruch je rovněž velmi důležité komunikovat směrem k ostatním zemím i domácím turistům reálné informace o přístupnosti většiny turistických destinací a historických měst. Aby nevznikaly obavy přijíždět a realizovat své plánované cesty a akce. Nezapomeňme, že ve hře jsou i kongresy a konference, které se plánují velmi dlouho dopředu a cestovní ruch je na případné katastrofické informace velmi citlivý.“
Zdroj: ahrcr.cz